Scenariusz uroczystości „Pasowanie na przedszkolaka”

 

Hania

Dziś w przedszkolu wielkie święto, wszystkich gości serdecznie witamy.

Choć trzy lata tylko mamy, na nasz występ zapraszamy.

Może kroki pomylimy i kółeczka nie zrobimy,

Ale mali z nas aktorzy, od niedawna się uczymy.

Więc wybaczcie nam kochani i brawami nas ośmielcie!!!!

Rita

Jesieni piękny czas,

Do zabawy wzywa nas.

I do tańca i do śpiewu,

Chętnych znajdzie się tu wielu.

Nikola

Jesień, jesień – piękna pora.

Bawmy się więc do wieczora.

Bawmy jesień długą, całą,

Z miną raźną, roześmianą.

Wszyscy

Idzie polem, lasem złota pani jesień, kolorowe liście wiatr dookoła niesie.

Piosenka:

I. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie,

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

Ref.: Kurki, rydze i maślaki, borowiki i kozaki, pozbieramy dziś.

II. Muchomora ominiemy z daleka, niech muchomor na złe muchy tu czeka.

Ref.: Kurki..

III. Poszukamy żółtych kurek pod sosną, nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

Pani Jesień – Klaudia

Jestem Jesień!

Przychodzę do Was z wielkim koszem.

Moc dobrodziejstw wam przynoszę: jabłka, gruszki, marchew, pory, groch, kapustę, kalafiory. Byście silne, zdrowe były, no i z nami tu w przedszkolu, uśmiechnięte się bawiły.

Muchomor – Maciek

Jestem muchomorek, mieszkam sobie w lesie.

Wesołym uśmiechem, witam panią Jesień.

Czerwony kapelusz, wyrósł mi na głowie,.

Czego tu brakuje?

Kto z was mi podpowie???

Ala

Kropek muchomorku!

Kropek ci brakuje,

Niech Ci pani jesień kropki namaluje!

Pani Jesień – Klaudia

Co mam namalować?

Muchomorek – Maciuś

Kropki oczywiście!!!

Pani Jesień – Klaudia

Chętnie, bo właśnie skończyłam

kolorować liście.

Jaki wybrać kolor?

Jak maczek czerwony?

Dzieci: NIE

Pani Jesień:

Jak chmurka niebieski?

Dzieci: NIE!

Pani Jesień – Klaudia

Jak listek zielony?

Dzieci: NIE!

Pani Jesień – Klaudia

A więc może żółty, jak słońca promyk?

Dzieci: NIE!

Pani Jesień – Klaudia

To może brązowy, jak babci koszyczek?

Dzieci: Nie nie nie..!!

Julia

Stara to jest prawda, więc wszyscy ją znają.

Muchomorki białe, jak śnieg kropki mają.

Pani jesień – Klaudia

Masz już Muchomorku, jak śnieg kroki białe.

Przejrzyj się w kałuży. I jak????

Muchomorek – Maciuś

Doskonale! Dziękuję! Dziękuję!

Lecz na mnie już czas.

Biegnę, by ozdobić kapeluszem las.

PIOSENKA:

1.Muchomorek mały stoi sobie sam
bardzo zasmucony, zmartwień mnóstwo ma,
mówi, że jest brzydki, dużo kropek ma
i że go nie zechce, żółta kurka ta.

Ref : Muchomorku, muchomorku
nie martw wcale się,
my ciebie lubimy
kurka pewnie też.

2. Czerwony kapelusz w białe kropki ma,
na swej nodze stoi, grzecznie prosi tak:
kurko moja miła, zechciej dzisiaj mnie,
jestem grzyb trujący, lecz tańcować chcę.

Pani Jesień – Klaudia

Do widzenia dzieci!!

Też do lasu wracam.

Bo tam na mnie czeka

Kolorowa praca.

WSZYSCY

Idzie polem lasem

Złota pani jesień,

Kolorowe liście

Wiatr dookoła niesie.

Kamilka – A tymczasem w lesie pije pszczółka miód na kwiatku,

Wnet zabrzęczy, wnet poleci z powrotem do ula.

Pszczółka Hania – Trzeba zebrać dużo miodu, by nie było w zimie głodu.

Wiewiórka Maja – Zbieraj, zbieraj już zapasy na zimowe ciężkie czasy!

Zając  Wituś – Co to za krzątanie?

Pszczółka Hania – To już jesień, jakem pszczoła. Jesień miły panie!! Zbierz korzonki, zbierz kapustę i brzozową korę, byś zajączku nie umarł z głodu w te zimową porę!

Zając Wituś – O tak!! Trzeba zrobić zapas duży, by nie zginąć pośród zimy!

Wiewiórka Maja – Zbieraj, zbieraj już zapasy na zimowe ciężkie czasy!!

Cyprian – Skacze, skacze wiewióreczka po szumiącym lesie,

Zrywa orzech na leszczynie i do dziupli niesie!!

Wiewiórka Maja: ZBIERAM, ZBIERAM już zapasy na zimowe ciężkie czasy!

WSZYSCY: ROBIMY JUŻ ZAPASY NA ZIMOWE CIĘŻKIE !!!

 

Na podstawie dostępnej literatury opracowała E.Bizoń

***************************************************************

Scenariusz zakończenia roku szkolnego w grupie 4-5-latków

LATO – dziewczynka odpowiednio ubrana; wchodzi z koszem pełnym owoców
i z bukietem kwiatów; przechadza się pomiędzy dziećmi, te przyglądają się dziwnej postaci,
wreszcie otaczają ja kołem.

WSZYSCY

- Kto ty jesteś? Co tu robisz?

LATO – Zuzia

- Jestem lato.

WSZYSCY

- Lato! Kochane lato! Witamy, witamy! Co za radość! Wreszcie będziesz z nami!

LATO – Zuzia

- Będę. Wiele przygód mam dla was i radości i słońca. Policzymy razem kamyki
w strumykach, nazbieramy muszelek na bałtyckiej plaży, rozbijemy namioty na
bieszczadzkich połoninach. Czeka nas tyle wspólnych poranków i wieczorów – bo
przecież przynoszę wam w podarunku wakacje!

WSZYSCY

- Hura!

Piosenka: „Gdy leże na plaży”

I Bardzo często przy kolacji

Sięgam myślą do wakacji,

Które przecież są za krótkie dla człowieka.

Chociaż szkołę bardzo lubię,

na wakacje letnie, długie,

przez rok szkolny z utęsknieniem zawsze czekam.

REF>: Bo leżąc na plaży, najlepiej się marzy,

O wielkich wyprawach w nieznane.

Gdy będę dorosła na taka wyprawę zabiorę gdzieś tatę i mamę.

II Chyba mi przyznacie rację,

bo lubicie tez wakacje, kiedy można leniuchować

przez dzień cały.

Myślę, że by było miło by do szkoły się chodziło

dwa miesiące, a wakacje dziesięć trwały.

Hania

Nareszcie! Cały rok czekaliśmy na tę chwilę, cały rok! Co ja wam tu będę mówiła! Tu nie wystarczy mówić, tu trzeba krzyknąć!

- Hip! Hip! Nareszcie mamy wakacje!

Wojtek

A teraz, po tym okrzyku, który słychać było od gór do Bałtyku, chwila ciszy
i zastanowienia- co zabrać do plecaka, co zapakować do walizki?

To wcale nie jest łatwe,

Kłopot to niemały,

Co zabrać mama ze sobą,

By wakacje dobrze się udały?

Ania  – pakuje plecak

Najpierw piłka!

To jest racja, gra się w piłkę na wakacjach.

Wędkę – a czy są tam ryby?

Koszyk.

Po co? No na grzyby.

Weź materac do pływania i skakankę do skakania.

Osiem koszul, siedem swetrów…

Podkoszulki, para getrów.

Szal, wiatrówka.

Nauszniki.

Ranna kapcie, półbuciki.

Topór, piłka, sznur, sucharki.

Noże, łyżki, kocioł, garnki.

Książkę też radzę zapakować.

No i radio, radio, radio!!! (włącza)

Fabian

Dosyć! NIE! NIE!

Już dosyć tych wrzasków! Uszy też mają prawo do wakacji! Przez cały rok słuchały
różnych BRRR! WRRR! GRRR! Teraz chciałaby usłyszeć, co piszczy w trawie, jak
szumi wiatr, posłuchać szmeru strumyka, piosenek ptaków…

WSZYSTKIE DZIECI

Uszy wszystkich obywateli maja prawo w czasie wakacji odpocząć od decybeli!

Emilka

Może więc zamiast płoszyć ptaki i zwierzęta w lesie wrzaskiem tranzystorów,
lepiej posłuchać wieczornych koncertów świerszczy, rechotania żab i cichutko,
cichutko dopomóc im nastrojową piosenką.

Piosenka: „Dziecięce marzenia”.

I Przelatuje nad krajami

Czarodziejski dywan snu.

Dziecięcymi paluszkami

Tkało go magików stu.

Ref.: Leć, w obłokach bujaj z nami,

Z dziecięcymi marzeniami, na magicznym, na dywanie,

Co wymarzysz, niech się stanie!

II Wejdź na dywan kolorowy,

Do krainy bajek leć.

Snuj fantazje prosto z głowy,

To, co zechcesz, możesz mieć.

Wojtek

- Jak tam – Plecaki gotowe?

Gotowe!

To wyruszamy!

WSZYSTKIE DZIECI USTAWIONE TWORZĄ POCIĄG

Basia

Już się pociąg wymknął z miasta

Znikły domy, prędkość wzrasta

O! Już łąki, Polny pasiak!

Radość polna, radość ptasia.

Kuba

Pociąg naprzód ,naprzód, naprzód

Oknem wpada kłębek wiatru

A wzdłuż toru, w drugą stronę

Drzewa gnają jak szalone.

Bartek S

To jest pociąg najweselszy,

Taki chyba jak ten wierszyk

Tu są zwrotki, tam wagony

Wietrzyk - pociąg rozpędzony!

Czarek

Wiwat! Ustka! Wiwat Ustka!

Morska plaża koło Słupska

Tam gdzie obóz piasek złoty

Bursztyn, sosny i namioty!

Piosenka „Wsiąść do pociągu byle jakiego…”

Wsiąść do pociągu byle jakiego

Nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet,

Ściskając w ręku kamyk zielony

Patrzeć jak wszystko zostaje w tyle. (2 razy)

Michał

Dziś nadeszła wielka chwila,

Pożegnania nadszedł czas,

Bo uczniowie ze zerówki

Ze smutkiem żegnają nas.

Amelia

Było Wam tu bardzo dobrze

I zostaliście wychowani bardzo mądrze.

Wasze Panie jak dobre mamy,

Czułością i troską was obdarowały.

Bądźcie kochani, uczcie się pilnie

I codziennie pracujcie bardzo solidnie.

Rośnijcie zdrowo i uczcie się nadal wzorowo,

Nie myślcie sobie, że życie człowieka wygląda też ciągle kolorowo.

Czekają Was trudności w pokonywaniu życiowych sprzeczności.

Bądźcie dzielni i wytrwali,

Bo nie jesteście już tacy mali.

A od września moi mili,

W szkole obok będziecie gościli.

Zobaczycie, jak się wam czas tu umili,

Z lekcji na lekcję do innej klasy chodzić będziecie,

A ile ocen dostaniecie.

Natalia

Bądźcie czujni i stateczni

Bo musicie być rzecz jasna bardzo grzeczni.

Strzeżcie się punktów minusowych,

Zdobywajcie za, to wiele plusowych.

Bądźcie dobrze wychowani,

Chodźcie czysto i schludnie ubrani.

Proszę, przepraszam, dzień dobry, do widzenia,

To są zwroty nie do zapomnienia.

Używajcie ich codziennie i pamiętajcie o nich bardzo sumiennie.

 

Emilia 2.

Ach jak dobrze Wam tu było,

Bo z Waszą Panią codziennie słońce dla was świeciło.

Wasza Pani to prawdziwy, bezcenny skarb,

Same mądrości płynęły z jej warg.

Jest wzorem godnym naśladowania i godnego postępowania.

Bierzcie z niej przykład i bądźcie wytrwali, aby każdy z ludzi,

O was dobrze mówił i chwalił.

Natalia 2.

Pani Marta jak dobra niania

Codziennie z uśmiechem witała was od rana

Zawsze tysiące miała pomysłów

I wiele mądrych wypowiadała słów.

Była dla was zawsze ostoją

I każdy kocha Ją i traktuje jak przyjaciółkę swoją.

Gdy było wam smutno i ciężko,

Zawsze znalazła lekarstwo, aby nie było nikomu przykro.

Nauczyła was czytać, pisać, liczyć, marzyć

I aby na kolegów nigdy nie skarżyć.

Pokazała gdzie Wisła na mapie

I czemu deszcz po szybach kapie.

A taniec – to pani Marty pasja,

Układy taneczne wymyślała wieczorami,

Aby Słoneczka tańczące nas rozweselały.

Swym wdziękiem i dziecięca skromnością

Górowały nad publicznością.

Wszystkie występy były udane i będą w naszej pamięci niezapomniane.

Zuzia

Wasza Pani też pięknie rysuje i maluje,

Wspaniałe prace i dekoracje projektuje.

Rozwijała wasz talent plastyczny, twórczy i muzyczny.

Bądźcie Jej wdzięczni za dobroć i wielkie serce,

Które dzisiaj jest smutne i pewnie w rozterce,

Bo nadszedł pożegnania czas i koniec nauki z Wasza Panią.

Piosenka „Ale to już było”

Ale to już było i nie wróci więcej

I choć tyle się zdarzyło to do przodu wciąż wyrywa małe serce,

Ale to już było, znikło gdzieś za nami,

Choć w papierach lat przybyło to naprawdę,

Wciąż jesteśmy tacy sami. (3 razy)

…………………………………………….

Kochajcie swoją Panią, bo ma wielkie serce,

Które dzisiaj też jest chyba w wielkiej rozterce.

Przez trzy lata była waszą drugą mamą,

Którą dzisiaj ją jej dzieci zostawiają.

Ale kochani przyjaciele z zerówki

Powtórzcie za mną nasze motto:

„NIGDY NIE ZAPOMINAMY I O SOBIE PAMIĘTAMY”

teraz zaśpiewajmy wspólnie naszym Paniom

„STO LAT, STO LAT, NIECH ŻYJA ŻYJĄ NAM.

Sto lat, sto lat, niech żyją, żyją nam.

Jeszcze raz jeszcze raz niech żyją, żyją nam.

Niech żyją nam.”

………………………………………………

Czas uścisnąć sobie ręce

I pożegnać najgoręcej.

Dziś żegnajcie sześciolatki, pięciolatki

Przyszedł dla was nowy czas.

Do nas przyjdą inne dzieci

A my dziś żegnamy was.

Wśród kolegów w nowej szkole

Wspominajcie to przedszkole.

Śpiewu, tańca i humoru

Życzą dzieci wam w przedszkolu.

Kiedy będzie wolny czas,

Prosimy – odwiedźcie nas.

Na podstawie dostępnej literatury opracowała E.Bizoń

 

*****************************************************************

 

Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka

w gr.: 3-4-latków


Ala

Kochane Babcie i Dziadków witamy,

na piękny program was zapraszamy

Na scenie stoi przedszkolna gromadka,

każdy do roli jest przygotowany

Pod okiem pani lub mamy.

Tak więc popatrzcie drodzy dziadkowie

Jak wasze wnuki dziś występują!

I pamiętajcie, bardzo was proszę

o brawa – bo na nie zasługują!

Julia

Babcia bajkę opowie, kołysankę zaśpiewa.

Nawet jeśli grymaszę, to się nigdy nie gniewa.

Zawsze czas ma na spacer i najlepiej gotuje.

Gdy choruję – odwiedza, w nosek, czółko całuje.

Maja

Za twoją miłość chcę Babciu, dziś powiedzieć „dziękuję”

I wyrazić wierszykiem, co w serduszku mym czuję.

Kocham Cię całym sercem, kocha Cie też Bóg Tata.

W zdrowiu, szczęściu, radości żyj nam Babciu, przez lata.


PIOSENKA BABCIU, DROGA BABCIU”

1. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy, tup, tup, tup.
Teraz babciu, ty to zrób! (bis)
2. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy raz, dwa, trzy,
teraz babciu podskocz ty!(bis)
3. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy, raz dwa, trzy,
teraz babciu klaszcz i ty!(bis)
4. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy ci,
teraz babciu daj nam ty!(bis)


Hania - Babcia

Kiedy ktoś zapyta, jak ja się dzisiaj czuję?

Grzecznie mu odpowiem, że dobrze, dziękuję.

To, że mam artretyzm, to jeszcze nie wszystko,

Astma, serce mi dokucza i mówię z zadyszką.

Puls słaby, krew moja w cholesterol bogata,

Lecz dobrze się czuję, jak na swoje lata.

Bez laseczki teraz chodzić już nie mogę,

Choć zawsze wybieram najłatwiejszą drogę.

W nocy, przez bezsenność, bardzo się morduję,

Ale przyjdzie ranek... znów się dobrze czuję.

Mam zawroty głowy, pamięć figle płata,

Lecz dobrze się czuję, jak na swoje lata.

Z wierszyka mojego ten sens się wywodzi,

Że kiedy na starość i niemoc przychodzi,

To lepiej się godzić ze strzelaniem kości

I nie opowiadać o swojej słabości,

Zaciskając zęby z tym losem się pogódź,

I wszystkich wokoło chorobami nie nudź.

Cyprian - Dziadek

Powiadają: „Starość okresem jest złotym",

Kiedy spać się kładę, zawsze myślę o tym.

Za czasów młodości, mówię bez przesady,

Łatwe były biegi, skłony i przysiady.

W średnim wieku jeszcze tyle sił zostało,

Żeby bez zmęczenia przetańczyć noc całą.

Dobra rada dla tych, którzy się starzeją,

Niech zacisną zęby i z życia się śmieją.

Nikola

Dziadziuś to ma pomysły! Muszę przyznać to szczerze!

To na grzyby, to w góry lub na ryby zabierze.

Bartuś

Chętnie bawi się w Indian, wie, jak stroją się damy,

A najbardziej to lubię, kiedy w planszówki gramy.

Rita

Przyjmij Dziadziu, ode mnie dzisiaj takie życzenia:

Niech się spełnią Twe plany i najskrytsze marzenia.

Niech Ci nigdy nie braknie sił, fantazji, humoru,

A twe życie nabiera radosnego koloru.


Piosenka:

1.Siedzi dziadek na fotelu

i gazetę głośno czyta,

to zajęcie jest stworzone

dla każdego emeryta.

Ref.: Dziadek musi być na czasie,

znać odpowiedź na pytania,

które każdy mu zadaje

od wieczora aż do rana.

2.Telewizja – bardzo proszę

też go zawsze fascynuje,

wiadomości całe morze

dziadek w głowie swej koduje.


Inscenizacja na podstawie: D.Gellner „Dziadek, stołek i rosołek” ( występują: Babcia - Klaudia,

(Dziadek - Maciuś, Kotki- Kamilka i Wituś)


Kotki: Podsłuchaliśmy przypadkiem jak rozmawia
babcia z dziadkiem
:

BABCIA:

- Stefan zostaw ten stołek bo na stole stygnie rosołek!

Dziadek:

- Gieniu. Teraz nie mogę. Właśnie przykręcam mu nogę,
a kiedy przykręcam,  Gieniu nie myślę o jedzeniu.

KOTKI (siedzą koło stoliczka):

-  Ciągle o jedzeniu myślimy, zawsze, nawet jak śpimy.

Babcia:

- Wciąż tylko przybijam, przykręcam! To po co ja się poświęcam.
Od rana stoję przy garnkach!

Kotki:

- Dobra z babci kucharka

Babcia:

Gotuję, smażę i solę, stawiam ciepłe na stole

Kotki:

- Po to żeby wystygło

Babcia:

- Właśnie mi to już obrzydło!!

Dziadek:

- Gieniu i po co te nerwy?

Babcia:

- Stefan!!!! Bo tak jest bez przerwy!  
Kiedy wystawiam na stole talerze…..

Koty:

- On za robotę się bierze

Babcia:

- Właśnie wtedy ty masz robotę ani przedtem ani
potem, raz dwa idź umyj ręce!!!!

Dziadek:

- Czekaj tylko przykręcę.

Kot 1: Witek

- Szkoda tego rosołu,

Kot2: Kamila N. (siadają do stoliczka i zajadają rosołek łapkami)

- Chodź, siądziemy do stołu, a łapy w obrus wytrzemy!

Kot1: Witek

Rosołek ze smakiem zjemy

Babcia:

- Zostaw ten ręcznik!!!!, bo wszystko wystygnie!!!

Dziadek:

- I po co się tak gniewać

Babcia:

- Bo trzeba będzie podgrzewać.

- Stefan!

Dziadek:

- Gieniu co się stało? Wystygło???

Babcia:

- Nie… Wyparowało.


Taniec na zakończenie przy piosence „Nazywają mnie poleczka”

Nazywają mnie poleczka,      ( Dzieci tańczą w kółeczko w parach)
umiem skakać jak piłeczka.
Bardzo, bardzo jestem skoczna,
a jak zacznę, to nie spocznę!

Hop, hop!                           (zatrzymują się, naprzeciwko siebie 
i podskakują w górę)
Tralala!                                (klaszczą  w ręce) 
Kto zatańczy                        (obracają się wokół własnej osi)
tak, jak ja!
Hop, hop!                               bis
Tralala!
Kto zatańczy tak, jak ja!

Noga lewa, noga prawa!    (stojąc naprzeciwko siebie, ręce na biodrach,
wysuwają Nl i Np)
Raz do roku jest karnawał!   ( obracają się wokół własnej osi i robią duże
kółko)
Teraz wszyscy do kółeczka,
poprowadzi nas poleczka!

Hop, hop!
Tralala!
Kto zatańczy
tak, jak ja!
Hop, hop!
Tralala!
Kto zatańczy tak, jak ja!

Dziś w przedszkolu śmiech i tańce, 
( tańczą w jednym dużym kółeczku)
tańczą różne przebierańce.
Każdy przebrał się inaczej,
ten obraca się, ten skacze.

Hop, hop!                (j.w.)
Tralala!
Kto zatańczy
tak, jak ja!
Hop, hop!
Tralala!
Kto zatańczy tak, jak ja!

 

Opracowała: mgr Ewelina Bizoń na podstawie literatury.


****************************************************************************

 

Scenariusz uroczystości „Pasowanie na przedszkolaka”

w grupie 3-,4-latków


 

  • Cele:
  • Integracja społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców;
  • Stworzenie miłej atmosfery ;
  • Prezentowanie własnych umiejętności wokalnych i recytatorskich;
  • Deklamowanie wierszy z zastosowaniem modulacji głosu;
  • Śpiewanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci;
  • Zwrócenie uwagi na piękno otaczającej nas przyrody;
  • Kształtowanie postawy ekologicznej wśród dzieci;

 

Cele operacyjne:

 

  • Dzieci potrafią zaśpiewać piosenkę, ilustrując ją ruchem
  • Potrafią kulturalnie zachowywać się na uroczystości;
  • Pokonują nieśmiałość przed publicznym występem
  • Potrafią naśladować ruchy granej przez siebie postaci;
  • Znają treść i melodię piosenek związanych z jesienią;

PRZEBIEG:

 

Hania

Dziś w przedszkolu wielkie święto, wszystkich gości serdecznie witamy.

Choć trzy lata tylko mamy, na nasz występ zapraszamy.

Może kroki pomylimy i kółeczka nie zrobimy,

Ale mali z nas aktorzy, od niedawna się uczymy.

Więc wybaczcie nam kochani i brawami nas ośmielcie!!!!

Rita

Jesieni piękny czas,

Do zabawy wzywa nas.

I do tańca i do śpiewu,

Chętnych znajdzie się tu wielu.

Nikola

Jesień, jesień – piękna pora.

Bawmy się więc do wieczora.

Bawmy jesień długą, całą,

Z miną raźną, roześmianą.

Wszyscy

Idzie polem, lasem złota pani jesień, kolorowe liście wiatr
dookoła niesie.

Piosenka:

I. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie,

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

Ref.: Kurki, rydze i maślaki, borowiki i kozaki, pozbieramy dziś.

II. Muchomora ominiemy z daleka, niech muchomor na
złe muchy tu czeka.

Ref.: Kurki..

III. Poszukamy żółtych kurek pod sosną, nad potokiem
smaczne rydze nam rosną.

Pani Jesień – Klaudia

Jestem Jesień!

Przychodzę do Was z wielkim koszem.

Moc dobrodziejstw wam przynoszę: jabłka, gruszki, marchew,
pory, groch, kapustę, kalafiory. Byście silne, zdrowe były,
no i z nami tu w przedszkolu, uśmiechnięte się bawiły.

Muchomor – Maciek

Jestem muchomorek, mieszkam sobie w lesie.

Wesołym uśmiechem, witam panią Jesień.

Czerwony kapelusz, wyrósł mi na głowie,.

Czego tu brakuje?

Kto z was mi podpowie???

Ala

Kropek muchomorku!

Kropek ci brakuje,

Niech Ci pani jesień kropki namaluje!

Pani Jesień – Klaudia

Co mam namalować?

Muchomorek – Maciuś

Kropki oczywiście!!!

Pani Jesień – Klaudia

Chętnie, bo właśnie skończyłam

kolorować liście.

Jaki wybrać kolor?

Jak maczek czerwony?

Dzieci: NIE

Pani Jesień:

Jak chmurka niebieski?

Dzieci: NIE!

Pani Jesień – Klaudia

Jak listek zielony?

Dzieci: NIE!

Pani Jesień – Klaudia

A więc może żółty, jak słońca promyk?

Dzieci: NIE!

Pani Jesień – Klaudia

To może brązowy, jak babci koszyczek?

Dzieci: Nie nie nie..!!

Julia

Stara to jest prawda, więc wszyscy ją znają.

Muchomorki białe, jak śnieg kropki mają.

Pani jesień – Klaudia

Masz już Muchomorku, jak śnieg kroki białe.

Przejrzyj się w kałuży. I jak????

Muchomorek – Maciuś

Doskonale! Dziękuję! Dziękuję!

Lecz na mnie już czas.

Biegnę, by ozdobić kapeluszem las.

PIOSENKA:

1.Muchomorek mały stoi sobie sam
bardzo zasmucony, zmartwień mnóstwo ma,
mówi, że jest brzydki, dużo kropek ma
i że go nie zechce, żółta kurka ta.

Ref : Muchomorku, muchomorku
nie martw wcale się,
my ciebie lubimy
kurka pewnie też.

2. Czerwony kapelusz w białe kropki ma,
na swej nodze stoi, grzecznie prosi tak:
kurko moja miła, zechciej dzisiaj mnie,
jestem grzyb trujący, lecz tańcować chcę.


Pani Jesień – Klaudia

Do widzenia dzieci!!

Też do lasu wracam.

Bo tam na mnie czeka

Kolorowa praca.

WSZYSCY

Idzie polem lasem

Złota pani jesień,

Kolorowe liście

Wiatr dookoła niesie.

Kamilka – A tymczasem w lesie pije pszczółka miód na kwiatku,

Wnet zabrzęczy, wnet poleci z powrotem do ula.

Pszczółka Hania – Trzeba zebrać dużo miodu, by nie było w zimie głodu.

Wiewiórka Maja – Zbieraj, zbieraj już zapasy na zimowe ciężkie czasy!

Zając  Wituś – Co to za krzątanie?

Pszczółka Hania – To już jesień, jakem pszczoła. Jesień miły panie!! Zbierz korzonki, zbierz kapustę i brzozową korę, byś zajączku nie umarł z głodu w te zimową porę!

Zając Wituś – O tak!! Trzeba zrobić zapas duży, by nie zginąć pośród zimy!

Wiewiórka Maja – Zbieraj, zbieraj już zapasy na zimowe ciężkie czasy!!

Cyprian – Skacze, skacze wiewióreczka po szumiącym lesie,

Zrywa orzech na leszczynie i do dziupli niesie!!

Wiewiórka Maja: ZBIERAM, ZBIERAM już zapasy na zimowe ciężkie czasy!

 

WSZYSCY: ROBIMY JUŻ ZAPASY NA ZIMOWE CIĘŻKIE !!!

 

opracowała mgr E.Bizoń na podstawie literatury

*********************************************************************************

Regulamin konkursu plastycznego dla dzieci w wieku przedszkolnym

„Wiosna, ach to Ty….”

I. Organizator konkursu:     Przedszkole Publiczne w Bobrowej

II. Cel konkursu:

Ø Rozwijanie i kształtowanie wyobraźni dzieci.

Ø Rozwijanie wśród dzieci wrażliwości na piękno przyrody.

Ø Zainteresowanie dzieci prowadzeniem obserwacji przyrodniczych.

Ø Popularyzacja wśród dzieci różnych technik plastycznych.

III. Warunki uczestnictwa w konkursie:

1. Konkurs rozpoczyna się 01.03.2016 r. i trwać będzie do 18.03.2016 r.

2. Temat prac konkursowych brzmi: „ Wiosna, ach to Ty..”.

3. W konkursie mogą brać udział dzieci  5 i 6 - letnie z przedszkoli
i oddziałów przedszkolnych z terenu Gminy Żyraków.

4. Technika prac -  dowolna, format – dowolny.

5. Prace przekazane na konkurs muszą być pracami wykonanymi
samodzielnie przez dziecko pod kierunkiem nauczyciela lub rodzica.

6. Każdy uczestnik może wykonać jedną pracę konkursową.

7. Każda placówka może wytypować do udziału w konkursie maksymalnie 2 prace.

8. Każda praca powinna być opatrzona danymi: imię i nazwisko, wiek autora pracy, nazwa
i dokładny adres placówki, telefon kontaktowy, imię i nazwisko opiekuna pod kierunkiem
którego została wykonana praca.

9. Prace należy dostarczyć do 18 marca 2016r. do Przedszkola Publicznego w Bobrowej,
Bobrowa 131, 39-203 Nagoszyn. Tel. 146824273.

10. Koordynatorem konkursu jest mgr Ewelina Bizoń.

Wyniki konkursu i nagrody:

1. Komisja powołana przez Organizatora Konkursu wyłoni spośród
przekazanych prac laureatów konkursu.

2. Kryteria oceny prac: pomysłowość, walory artystyczne, materiał użyty
do wykonania pracy, zgodność z tematem, interpretacja własna tematu,
samodzielność.

3. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 21 marca o godzinie 10.00
w Przedszkolu Publicznym w Bobrowej. Autorzy nagrodzonych prac
otrzymają nagrody i dyplomy, zostaną również powiadomieni telefonicznie.

4. Ogłoszenie wyników nastąpi na stronie internetowej naszego przedszkola

www.ppbobrowa.itl.pl.  21 marca 2016r.

4. Decyzja jury jest ostateczna.

5. Prace nie spełniające wymogów regulaminowych, nie będę brały
udziału w konkursie.

6. Dane osobowe uczestników pozyskane są wyłącznie do
celów konkursu i nie będą udostępnione podmiotom trzecim.

Uwagi:

 

  1. Do pracy konkursowej należy dołączyć zgodę rodzica lub
    opiekuna prawnego na udział  dziecka w konkursie oraz
    publikację danych dziecka, wizerunku w czasie odbierania nagrody
    oraz umieszczenie zdjęć  na stronie internetowej przedszkola.
  2. Przekazując prace na konkurs rodzic dziecka, które wykonało prace
    potwierdza jednocześnie, że akceptuje warunki regulaminu.
  3. W przypadku niezaakceptowania warunków regulaminu przez rodzica
    (opiekuna prawnego dziecka), dziecko nie może brać udziału w konkursie.
  4. Prace zgłoszone do konkursu nie będą zwracane autorom.

...................................................................................................................................................................................................................................

Scenariusz zajęć w grupie starszej :" Dzień marchewki"

Cel główny: kształtowanie nawyków prozdrowotnych poprzez zabawę oraz sytuacje aktywizujące myślenie.

Cele:

- zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe warzyw, a zwłaszcza marchewki

- kształtowanie nawyku spożywania surowych warzyw w postaci surówek,soków

- kształtowanie swobodnej ekspresji tanecznej, rytmicznej, ruchowej

- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania

- uwrażliwienie wszystkich zmysłów podczas zabaw, rozwiązywania zagadek i sytuacji aktywiaujących myslenie

- aktywizowanie dzieci nieśmiałych poprzez ruch i zabawę

Pomoce : napis " Dzień  Marchewki", dekoracja sali, sylwety marchewki, marchewki i inne warzywa,opaski na głowę,sylwety warzyw :marchewka,pomidor,kalarepa,kartofel,burak,rzepa,pietruszka, kalafior; wyrazy :marchew,burak,sałata, zupa;bibuła,klej,przetwory z marchwi :sałata w słoiku,suszona marchew,sok z marchwi, marchew suszona,jabłko, robot kuchenny.

Przebieg zajęć :

1. Powitanie dzieci- dzieci rytmicznie wypowiadają swoje imię, zgodnie z narzuconym rytmem,wyklaskiwanym przez wszystkich.

2." Lekcja ciszy " wg metody Montesorii- dzieci po narysowaniu okręgu, przenoszą na otwartej dłoni marchewkę, tak,by nie upadła.

3. Słuchanie wiersza Jana Brzechwy pt. " Marchewka".

Podpisywanie obrazka : " marchew".

Próba odpowiedzi na pytanie : " Skąd się wzięła marchewka ?" Marchewka przywędrowała prawdopodobnie z Chin. Jej poprzedniczki miały kolor : czerony, fioletowy lub różowy,omszone liscie i nieciekawy smak.Obecnie znana nam odmiana marchewki pochodzi z Holandii, a stamtąd przywędrowała do Polski.

4. Konkursy :

- "marchewkowy quiz"-chętne dzieci losują pytania. Odpowiedzi nagradzane są brawami.

-" Koreczki" : dzieci z zawiazanymi oczami częstują się pokrojonymi w kostkę warzywami i nazywają je.

-" marchewkowe pole": każde z dzieci zbiera do koszyka marchewki rozłożone na sali.Dla utrudnienia dzieci mają założone kucharskie rękawice.

- " marchewki w koszyczku" :dzieci z zawiazanymi oczami wyszukują za pomocą dotyku marchewki, wśród warzyw znajdujących się w koszyczkach.

-" kto pierwszy "- chrupanie marchewki.

5. Cwiczenia w określaniu wielkości- marchew, marcheweczka. Dzieci wybierają z miski marchewki różnej wielkości; na oko porównują ich wielkości,stosują pojęcia : duże, małe, większe, mniejsze,takie samo, najmniejsze, największe. Układają kilka wybranych przez nauczyciela marchewek najpierw rosnąco, później-malejąco.

6. wyjasnienie ,dlaczego przechowujemy marchewkę w calości lub w postaci przetworów; podawanie przykladów ( surowa, susz,mrożonki, w słoikach).Wymyslanie przez dzieci potraw,do których mozna dodawać marchew.

7. Wykonanie surówki z marchewki i jabłka przy pomocy robota kuchennego- zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństawa podczas użytkowania urządzenia,zwrócenie uwagi,że mozna to robić tylko pod kontrolą dorosłego! Następnie przy pomocy dorosłego dzieci wykonują surówkę i próbują,jak smakuje. Wyjaśniają,dlaczego warto ją spozywać w takiej formie.

8.W przygotowanych kubeczkach dzieci mają rózne soczki warzywne i owocowe- próbują i odgadują , jaki to sok i z czego został zrobiony.

9.Wykonanie pracy plastycznej : " Marcheweczka- z bibuły panieneczka".Wyklejanie kuleczkami z bibuły sylwetki marchewki. Prezentacja prac w kąciku dla rodziców.

10.Zakończenie- podziękowanie dzieciom za udział w zabawie. Przypomnienie o konieczności zjadania warzyw będących źródłem zdrowia.

Opracowanie : mgr Ewelina Bizoń

 

 

Jak rozpoznać dziecko zdolne ?


Zagadnienie zdolności jest nierozerwalnie związane z różnicami indywidualnymi między ludźmi w zakresie ich osiągnięć. Słownik pedagogiczny podaje, że zdolności , to „ te właściwości psychiki człowieka, które warunkują możliwości skutecznej działalności w określonych dziedzinach, Przy wykonywaniu pewnych działań”. Zatem zdolności stanowią układ warunków wewnętrznych jednostki, właściwość różniącą jednego człowieka od drugiego w poziomie osiągnięć, łatwość i szybkość odbierania i przetwarzania informacji o otaczającym świecie.

T. Lewowicki uważa, że dzieci zdolne posiadają:

  • wysoki poziom zdolności ogólnych, inteligencji
  • wysoki poziom zdolności specjalnych, uzdolnień
  • wysokie osiągnięcia lub możliwość takich osiągnięć w nauce bądź w innych dziedzinach
  • osiągnięcia oryginalne i twórcze, lub możliwość takich osiągnięć

Zatem zdolności , to te różnice indywidualne, które sprawiają, że przy danym zasobie wiedzy, praktyki i takich samych warunkach zewnętrznych oraz równej motywacji jedne dzieci sprawniej niż inne wykonują dane czynności, szybciej się uczą, dostrzegają problemy i przystępują do ich rozwiązania w sposób najbardziej logiczny i skuteczny.

Prowadząc obserwacje grupy musimy pamiętać, że dziecko zdolne:


  • szybko zapamiętuje, prawidłowo kojarzy i rozumuje
  • rozumie polecenia i zadania
  • posiada dar bystrej obserwacji otoczenia
  • jest dociekliwe, zadaje dużo pytań
  • ma różnorodne zainteresowania, bogatą wiedzę, pasje, uzdolnienia
  • uczy się z przyjemnością i wyraźnym zainteresowaniem
  • umie skupić uwagę przez dłuższy czas na wybranym obiekcie zainteresowania
  • jest bardzo spostrzegawcze
  • posiada bogatą wyobraźnię oraz ciekawe i oryginalne pomysły
  • wymyśla nowe zabawy , opowiadania, sytuacje realne i abstrakcyjne
  • wyraża swoje myśli i emocje w różnej formie
  • broni swoich racji i poglądów, jest niezależne
  • samo podaje pomysły nowych zadań, nie polega na innych przez cały czas
  • woli samo rozwiązywać problemy
  • najczęściej posiada poczucie humoru .


    A jednocześnie dziecko zdolne często :

  • ma trudności w przystosowaniu się do grupy ( potrzeba rywalizacji, imponowania, dominacji)
  • jest często uznawane za zarozumiałe
  • bywa, że lekceważy rówieśników, nauczyciela lub jego zdanie
  • prezentuje egocentryzm, koncentrację na sobie
  • niekiedy charakteryzuje się lękliwością lub nadpobudliwością .


    opracowanie : pani Marta

 

Zajęcia stymulująco- korekcyjne dla dzieci leworęcznych .

Zasadniczym problemem związanym z dziećmi leworęcznymi
jest ich nietypowość rodząca wiele trudności w życiu codziennym, dlatego też umiejętne postępowanie pozwoli uchronić dziecko przed niepowodzeniami , uodporni je na różnego rodzaju urazy, umożliwi prawidłowy rozwój osobowości. Dziecko leworęczne znajduje się zazwyczaj w sytuacji o wiele trudniejszej niż jego praworęczni rówieśnicy. Szczególnie początki nauki pisania bywają dla nich trudne, a nawet szokujące. Dlatego nauczyciel od pierwszych dni pobytu dziecka w grupie zerowej , powinien pamiętać o postępowaniu z dziećmi leworęcznymi.

CELE GŁÓWNE PROGRAMU

  • zwrócenie uwagi na prawidłowa postawę ciała dziecka leworęcznego podczas pisania kształtowanie właściwej postawy wobec leworęczności
  • trafna decyzja co do dalszego postępowania z dzieckiem leworęcznym
  • kontrola i regulowanie napięcia mięśniowego
  • zwracanie uwagi na koordynację obu rąk
  • usprawnianie motoryki rąk
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej
  • wyrabianie nawyków ruchowych związanych z zachowaniem prawidłowego kierunku w czasie pisania

REALIZOWANE TREŚCI


  1. Ćwiczenia rozwijające motorykę rąk.
  2. Zabawy manipulacyjne: drobienie masy mączno-solnej, przyszywanie guzików, ugniatanie plasteliny, wycinanie z papieru.
  3. Zabawy konstrukcyjne: budowanie z klocków, konstrukcje z małych elementów.
  4. zabawy dydaktyczne: układanie mozajek, puzzli, układanie z wielu drobnych elementów.
  5. zajęcia plastyczne: modelowanie w masie solnej, plastelinie, malowanie wata, palcem, rysowanie kredkami woskowymi ołówkowymi.
  6. Ćwiczenia pobudzające motywację do czynności grafomotorycznych
    • zabawy w rysowanie,
    • ślady: pozostawianie na papierze odciski dłoni i stop
    • malowanie grubymi pędzlami na grubych arkuszach papieru
    • obrysowanie szablonów
  7. Ćwiczenia kształcące prawidłowy uchwyt i regulujące napięcie mięśniowe rąk
    • ćwiczenia grafomotoryczne typu rysowanie w pozycji stojącej np. na ścianie, rysowanie w pozycji siedzącej z łokciami podniesionymi ku górze, rysowanie w pozycji siedzącej z podpartym przedramieniem
    • wykonywanie ćwiczeń graficznych przy użyciu różnych narzędzi kredy, kredek, węgla, mazaków różnej grubości
  8. Ćwiczenia kształcące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania
    • uświadomienie dziecku kierunku lewy-prawy
    • utrwalenie kierunku ruchu ręki od lewej do prawej
    • rysowanie szlaczków
    • ćwiczenia utrwalające rysowanie zaczynające się od lewej strony
    • kreślenie linii pionowych i poziomych podczas ćwiczeń grafomotorycznych
    • utrwalanie kierunku kreślenia okręgów
  9. Ćwiczenia rozwijające orientacje w schemacie ciała i przestrzeni.
    • nazywanie części ciała
    • ćwiczenia ruchowe utrwalające nazwy poszczególnych części ciała
    • ćwiczenia ze wskazywaniem przedmiotów na obrazku i określanie ich położenia
    • ćwiczenia w określaniu stosunków między przedmiotami
    • ćwiczenia graficzne kształtujące orientacje w przestrzeni
    • ćwiczenia w rozpoznawaniu liter podobnych

    NARZĘDZIA EWALUACJI

    • bieżąca obserwacja zachowań dzieci
    • wywiady i rozmowy z dziećmi
    • rozmowy z rodzicami


    SPODZIEWANE EFEKTY

    • wzrost wiedzy i umiejętności dotyczących pracy z dzieckiem leworęcznym
    • pokonanie trudności dotyczących : niekształtnych liter, nierównych odstępów, opuszczania linijek
    • pokonanie trudności związanych z opanowaniem techniki czytania:
    • przeskakujące litery, opuszczanie sylab, opuszczanie wyrazów, zmienianie kolejności liter
    • prawidłowa orientacja przestrzenna


    W czasie zajęć z dzieckiem leworęcznym należy:

    • dopilnować by podczas zajęć w przedszkolu siedziało w środkowym rzędzie, gdzie światło jest najbardziej rozproszone, powinno tez zajmować miejsce z lewej strony ławki, by nie przeszkadzać w pisaniu praworęcznemu koledze
    • nauczyć je , jak układać zeszyt, by nie zasłaniało sobie pisanego tekstu i nie zamazywało go, zeszyt powinien być ułożony ukośnie do krawędzi ławki, jego lewy róg powinien być skierowany lekko w górę, a prawy w dół.

    Opracowanie: mgr Marta Biduś

    LITERATURA:

    Bogdanowicz M.” Leworęczność u dzieci” WSiP 1992, W-wa
    Bogdanowicz M. „ Metoda Dobrego Startu” , WSiP 1989, W-wa
    Spionek H. „ Dziecko leworęczne”

  • Struktura zajęć i rodzaje ćwiczeń w Metodzie Dobrego Startu

    I. Zajęcia wprowadzające.

    Przygotowaniem do właściwych ćwiczeń MDS są ćwiczenia orientacyjno-
  • porządkowe, np.:
  • marsz przy muzyce lub zbiórka w szeregu , dwuszeregu ,
  • ćwiczenia o charakterze musztry , takie , jak przyjmowanie postawy baczność, spocznij, z wysunięciem prawej nogi, zwrot w lewej i prawej stronie ciała i przestrzeni, ćwiczenia dyscyplinujące,
  • różne sposoby powitania, powitanie paluszków ( zestawienie odpowiadających sobie palców prawej i lewej ręki, jednej lub dwóch witających się osób),
  • słuchanie przez dzieci ( znajdujących się w pozycji siedzącej) piosenki,
    odtwarzanej z magnetofonu lub piosenki w wykonaniu nauczycielki,
  • rozmowa na temat treści piosenki ( zrozumienie trudnych pojęć , sensu piosenki) , wykorzystanie rożnego rodzaju pomocy- w zależności od treści piosenki, zwracamy również uwagę na poprawność wymowy .

    W ćwiczeniach tych nawiązujemy do prowadzonych przy innych okazjach , zajęć kształcących słuch fonematyczny. Możemy również przeprowadzić ćwiczenia ortofoniczne .

II .Zajęcia właściwe .

1. Ćwiczenia ruchowe:

Jest to zabawa ruchowa , mająca charakter usprawniający i relaksacyjny. Nawiązuje ona do tematu i tekstu piosenki przewidzianej do wzoru , porusza się tutaj dłońmi, stopami, palcami- odtwarzając np. lot ptaka, otrzepywanie rąk z wody, nawijanie wełny na kłębek, kopanie piłki lub grę na różnych instrumentach. Stosuje się tutaj na przemian ćwiczenia ruchowe o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym, np. mocne zaciskanie pięści i rozwieranie dłoni, ściskanie obu rąk i rozluźnianie uścisku, swobodny marsz z luźnymi wymachami rąk. Ćwiczenia relaksacyjne mogą być powtarzane w przebiegu zajęć np. po serii wyczerpujących ćwiczeń , gdy obserwujemy u dzieci objawy zmęczenia i znużenia. Po ćwiczeniach ruchowych wprowadzamy też elementy kształcące i utrwalające orientację w schemacie ciała i przestrzeni.

2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe ( ze śpiewem piosenki):


a) rytmiczne ćwiczenie pięści , dłoni, palców na wałeczkach lub woreczkach z piaskiem ( trocinami).
- ćwiczenia na wałeczku w tym samym miejscu, bez przemieszczania w przestrzeni ;
- w różnych układach przestrzennych ( kierunek od lewej do prawej, kierunek od prawej do lewej, tam i z powrotem).
Ruchy te mogą przyjmować różne formy : naciskania, uderzania,
Głaskania. Można uderzać na przemian wałeczek i powierzchnię stołu lub
klaskać .
b) ćwiczenia ruchów całego ciała powiązane ze śpiewem piosenki.


3. Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe

Ćwiczenia te są zasadniczą częścią MDS i występują podczas każdych zajęć.
Podstawę ćwiczeń stanowią wzory graficzne , ćwiczenia te polegają na odtwarzaniu ruchem wzorów graficznych w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki i przebiegają według ustalonego porządku .

ETAPY ĆWICZEŃ:



  • próba samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu piosenki lub dobieranie wzoru do piosenki;
  • pokaz i omówienie wzoru, demonstracja ćwiczenia ;
  • utrwalanie wzoru i jego powiązanie z piosenką ( wodzenie palcem powzorze);
  • odtwarzanie wzoru różnymi technikami:

    - w powietrzu – ręką; na podłodze- nogą ;
    - na powierzchni stołu lub podłogi- palcem , na tackach z piaskiem, wielokrotnie po tym samym śladzie ;
    - na tabliczkach z możliwością ścierania ;
    - na dużym arkuszu papieru – pędzlem i farbą ;
    - na kartce papieru z bloku rysunkowego- ołówkiem, kredką ;
    - omawianie wykonanych prac, wyszukiwanie błędów ;
    - wielokrotne odtwarzanie wzoru ołówkiem w postaci szlaczka  w czystym zeszycie;
    - w liniaturze zeszytu- ołówkiem, mazakiem- pierwszy wzór wpisuje nauczyciel .


opracowanie: Marta Biduś